Pózování novomanželů

Jak dosáhnout přirozených a přitom profesionálních snímků při focení novomanželů.
Pomocná ruka
Jen žádné obavy, každý profesionální fotograf vám rád pomůže svými radami
Hned na úvod je třeba vyvrátit jeden velký mýtus. Tím je zažitá představa, že pokud člověk není profesionální model nebo modelka, nemůže mít tak hezké fotky, jako vidí ve svatebních žurnálech. Věřte, že tomu tak není. Základem krásné portrétní fotografie je pochopení několika jednoduchých principů. Pochopitelně není nutné se je učit nazpaměť. Od toho jsou tady zkušenosti fotografa, který vám jednoduchými radami pomůže dosáhnout krásných snímků.
Několik tipů pro dámy
Jak dosáhnout úžasných snímků nevěsty.
Pro pochopení jednotlivých tipů pro optimální zobrazení postavy, je nutné pochopit, co definuje atraktivitu člověka. U ženy jsou to v prvé řadě křivky, tedy písmeno S. Ať už se jedná o křivku boků, ňader nebo linii šíje. Při zobrazení nevěsty se tedy fotograf snaží podtrhnout její ženské půvaby a přednosti. Základem je celkové postavení těla. Úvodní představa je založená na pocitu lehkého zavěšení hlavy na strunu, asi jako vidíte u loutek. Tento pocit vede k prodloužení linie šíje a optickému prodloužení postavy. Chodidla je třeba umístit k sobě a váhu přenést na jednu nohu. Z hlediska zobrazení postavy volte vždy nohu vzdálenější od fotografa. Druhou nohu mírně pokrčte v koleni a koleno přivřete ke stojné noze.Hlavu je třeba mírně sklonit, aby vynikla kresba spodní čelisti. Nemějte obavy z tzv. dvojité brady, existuje jednoduchý tip, jak ji maximálně potlačit. Tělo mírně natočte směrem k fotografovi (pokud není záměrem přímo čelní snímek). Toto postavení opět zvýrazní ladné ženské křivky, které tolik obdivujeme. Pokud držíte v ruce kytici, můžete ji klidně svěsit podél těla. Velmi svůdně vypadá, pokud se jedná ruku na straně od stojné nohy (tedy na opačnou stranu, než máte váhu; vytvoříte tím větší prostor mezi křivkou boků a rukou). Posledním tipem při portrétu nevěsty je umístění ruky. U dam je lépe směřovat k fotoaparátu malíkovou hranu, která reprezentuje křehkost a ženskost.
Tipy pro ženicha
Aby vynikly vaše přednosti a cítili jste se přirozeně a uvolněně
Pokud u slečen a dam mluvíme o křivkách a potažmo o písmenu S, které nejlépe vystihuje krásu ženy, u pánů je to naopak obdélník. V praxi to znamená, že u pánského portrétu se snažíme podtrhnout jeho mužnost, sílu a odolnost. Pokud tuto definici přeneseme do praktických rad, tak začínáme u celkového postavení. Opět platí představa vlákna, které vychází z hlavy a mírně narovnává páteř, hlava je přirozeně vytažená, brada mírně svažuje k zemi. Postavení chodidel je zhruba na šířku ramen, což zdůrazní mužskou siluetu postavy. Abychom u portrétu ženicha dosáhli opticky většího hrudníku, mírně se při snímku nadechněte do hrudníku (jen myslete na to, abyste při nádechu nezvedli ramena, postačí představa těžkého zimníku na ramenou). Tělo nepatrně natočte směrem k fotoaparátu, váhu ponechte na obou nohách. Často řeším dotaz co s rukama (nevěsty to mají jednodušší, povětšinou drží svatební kytici). Nebojte se nechat ruce buď volně podél těla, nebo jednu ruku dát do kapsy. Pokud si zvolíte variantu s rukou v kapse, buď nechte palec ven z kapsy, nebo naopak zavěste ruku do kapsy za palec.
Párová abeceda
Několik základních pozic při párovém focení
Při focení novomanželů v páru platí pro každého z nich stále stejná doporučení. Navíc se otvírá možnost vzájemné interakce osob v páru. V podstatě se jedná o několik jednoduchých a snadno pochopitelných pozic. Pro snadnost popisu si představme, že vedle sebe stojící pár má mezi sebou pant a představuje dvoukřídlé dveře uprostřed tímto pantem spojené. První pozicí je V, kdy se pomyslné dvoukřídlé dveře přivřou na půl cesty, takže pár má mezi sebou úhel něco kolem 75°-90°. Druhou pozicí je otevřená pozice, kdy pár stojí vedle sebe, oba čelem k fotoaparátu a mají mezi sebou tedy úhel cca 180°. V určitém smyslu opakem je pozice uzavřená, kdy je pár k sobě čelem a je tedy postavený bokem ke kameře. Toto jsou tři základní postavení, vycházející z představy společného pantu uprostřed páru. Čtvrtou klasickou pozicí je umístění za sebou, kdy zpravidla partner stojí za partnerkou. Aby bylo na oba vidět, partner stojí mírně vysazený, takže jej partnerka zakrývá jen částečně. Pátou pozicí je inverzní postavení za sebou, kdy je partner otočený zády k fotografovi a partnerka stojí čelem k fotoaparátu vedle partnera.
Kreativita
Sky is the limit
Uvedené pozice jsou výchozím bodem, který umožňuje jednoduchým způsobem dosáhnout optimálního zobrazení jak nevěsty, tak ženicha, a to ať už se jedná o samostatný portrét, nebo o snímek novomanželů společně. Z těchto základů je pak možné budovat téměř libovolně kreativní snímky a to v závislosti na odvaze a představě novomanželů. Důležitým prvkem je také prostředí, ve kterém snímky vznikají (je to jeden z důvodů, proč se snímky novomanželů v současné době už téměř nikdy nefotí v ateliéru). Přirozené prostředí totiž nabízí jak fotografovi, tak novomanželům obrovské možnosti interakce, kterou v kontrolovaném prostředí ateliéru není možné dosáhnout. Je tak možné dosáhnout jak epických snímků, kdy hlavní roli přebírá prostředí a novomanželé tvoří jen jakýsi kontrast, tak je možné vytvořit čistě portrétní snímek, ve kterém prostředí tvoří jen kulisu a středobodem snímku jsou novomanželé a jejich vztah. Podstatné je také cítění fotografa, které umožňuje přečíst osobnost novomanželů a vhodně zvolit, do jaké míry je pár připravený a ochotný jít do neobvyklých kompozic a nápadů.

Rádi byste si natrénovali párové focení ještě před svatbou?

Nejsnazším způsobem, jak získat zkušenosti před svatebním focením, je využít možnosti předsvatebního focení, které spolu se zkušenostmi přináší i další výhody.

Další příspěvky v této sekci